Verkkoluento su 27.11.2022 klo 14-16 shetlanninlammaskoirien populaatiogenetiikasta

Logo Shetlanninlammaskoira7 ry

Lisäys 1.12.22: Luentotallenne saatavilla Jäsensivut-osiossa 14.12.2022 asti. Jäsensivuille pitää kirjautua ensin, ja sen jälkeen jäsensivujen valikosta löydät otsikon ”Webinaaritallenteet”

Muokattu 23.11.: Luentolinkki lähetetty ilmoittautuneille aamulla 23.11.22. Lähetäthän tarvittaessa kysymykset osoitteeseen jalostustoimikunta.sheltit@gmail.com

Verkkoluennon aiheena on tällä kertaa ”Shetlanninlammaskoirat – Populaatiogenetiikka”. Luennolla käsitellään pienten populaatioiden jalostusta, mitä on sukusiitos ja mitä vaikutuksia sillä on populaatioihin. Miten voimme ymmärtää ja hallita riskitekijöitä pienissä ja suurissakin populaatioissa.

Luennoitsijana toimii Saija Tenhunen (koulutus: MSc kotieläinten jalostus ja genetiikka ja PhD kandidaatti kvantitatiivinen genetiikka). Saija työskenteli alunperin elokuva-alalla, mutta oman koiraharrastuksen vuoksi alkoi opiskelemaan kotieläintenjalostusta vuonna 2012. Saijan perheessä on aina ollut koiria ja hän on kasvanut maalla eläinten parissa. Saijan rotuna on ollut akita ja ensimmäisen oman akitan terveysongelmat saivat hänet tutkimaan, mistä nämä ongelmat johtuvat omassa koirassa ja rodussa. Siitä Saijalla lähti kiinnostus populaatiogenetiikkaan ja erityisesti sukusiitoksesta johtuviin ongelmiin. Ammatiltaan Saija on agrologi ja kotieläinten jalostuksen & genetiikan maisteri. Viimeiset neljä vuotta Saija on työskennellyt pohjoismaisten lypsykarjarotujen sukusiitoksen hallinnan parissa ja viime keväänä hän aloitti aiheeseen liittyen väitöskirjan. Nykyiseen koiravahvuuteen hällä kuuluu kotona kuuluu kaksi eläkeikäistä, mutta sitäkin aktiivisempaa, akitaa.

Luento on tarkoitettu vain Shetlanninlammaskoirat ry:n jäsenille. Luennolle mahtuu 300 osallistujaa. Ilmoittautuminen aukeaa 14.11. ja on avoinna 20.11. asti. Täytäthän ilmoittautumislomakkeelle jäsennumerosi, jotta jäsenyydet voidaan tarkistaa mahdollisimman helposti. Jos et ole vielä jäsen, käythän täyttämässä jäsenyyslomakkeen mahdollisimman pikaisesti. Ilmoittautuminen on sitova, ja ilmoittamatta jätetystä poisjäännistä veloitetaan 20 euron sakkomaksu. Ilmoitathan siis osoitteeseen jalostustoimikunta.sheltit@gmail.com, jos ilmoittautumisen jälkeen selviää, ettet pystykään osallistumaan luennolle, tai sinulla on muuta kysyttävää aiheesta.

Luennosta ei tule tallennetta. Lisäys 1.12.22:

Linkki ilmoittautumislomakkeelle: https://forms.gle/WcAB6YbWncvA6oFz8