Sheltit-lehti tarvitsee uusia tekijöitä!

Lehden nro 1 kansikuva

Sheltit-lehti on Shetlanninlammaskoirat ry:n julkaisema jäsenlehti, josta voi lukea ajankohtaisia asioita shetlanninlammaskoirien elämästä. Sheltit-lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa: maalis-, kesä, syys- ja joulukuun puolivälissä.

Muhkea tietopaketti tarvitsee lisää tekijöitä, joten etsimme Sheltit-lehden toimitukseen henkilöitä seuraaviin tehtäviin:

Lue tarkemmat tehtäväkuvaukset alta (voit klikata haluamaasi tehtävää, niin siirryt oikeaan kohtaan sivulla) ja ilmoittaudu mukaan lehtitiimiin! Hakemukset voi laittaa osoitteeseen santra.risto@gmail.com. Paikat täytetään sopivien henkilöiden löydyttyä.

*Jasmine Rautapuro on jättänyt päätoimittajan tehtävän. Hallitus kiittää Jasminea lehden eteen tehdystä työstä. Hallituksen päätöksellä väliaikaisena päätoimittajana toimii Santra Risto.

—————————————

Päätoimittaja

Päätoimittaja vastaa lehdestä kokonaisuutena. Päätoimittaja miettii yhdessä lehtitiimin kanssa kullekin lehdelle oman teeman, sopii jutuille kirjoittajat ja tekee näiden pohjalta kullekin lehdelle oman rungon, jonka mukaan taittaja taittaa lehden.

Päätoimittaja hoitaa myös lehden sähköpostin. Lehden sähköpostiin lähetetään lehtiin tulevat jutut, juttuideat, täytekuvat ja tulokset valio- ja sertigalleriaan. Päätoimittaja vastaa jokaiseen viestiin ja koostaa sähköpostiin tulleista materiaaleista taittajalle omat kansiot, josta taittaja pääsee taittamaan lehteä.

Päätoimittaja oikolukee jokaisen lehteen lähetetyn tekstin ennen taittoa, ellei lehdellä ole erikseen oikolukijaa. Jos lehdellä on erikseen oikolukija, päätoimittaja koostaa oikolukijalle kaikki tekstit ja toimittaa oikoluetut tekstit edelleen taittajalle.

Päätoimittaja kirjoittaa joka lehteen pääkirjoituksen. Päätoimittaja muistuttaa kunkin lehden kohdalla aineistopäivästä laittamalla muistutuksen yhdistyksen Facebook-sivulle sekä muihin mahdollisiin Facebook-ryhmiin, joista jäsenistön voi tavoittaa (kuten Shetlanninlammaskoira-ryhmä ja lajikohtaiset shelttiryhmät). Päätoimittaja laittaa muistutuksen myös lehtitiimille ja muille lehteen kirjoittaville.

Kun taittaja on taittanut lehden, lehtitiimi (ja oikolukija) lukee lehden läpi ja lähettää korjausehdotukset päätoimittajalle. Päätoimittaja koostaa korjattavat kohdat yhteen ja lähettää ne taittajalle, joka korjaa virheet ja lähettää lehden painoon. Päätoimittaja, mahdollinen oikolukija ja taittaja saavat lehdestä painetun vedoksen hyväksyttäväksi. Heidän kesken lehti oikoluetaan viimeisen kerran ja mahdolliset virheet korjataan. Päätoimittaja antaa lopullisen painoluvan lehdelle.

Päätoimittaja päivittää yhdistyksen nettisivuille uusimman lehden kansikuvan ja esikatselu PDF:n (kansilehti + 3 aukeamaa) paria päivää ennen lehden julkaisua.

Päätoimittaja kirjoittaa joka lehteen pääkirjoituksen. Päätoimittaja muistuttaa kunkin lehden kohdalla aineistopäivästä laittamalla muistutuksen yhdistyksen Instagramiin, Facebook-sivulle sekä muihin mahdollisiin Facebook-ryhmiin, joista jäsenistön voi tavoittaa (kuten Shetlanninlammaskoira-ryhmä ja lajikohtaiset shelttiryhmät). Sosiaalisen median kanssa apuja voi pyytää myös yhdistyksen somevastaavilta: some@shetlanninlammaskoirat.fi.

Yhdistys maksaa päätoimittajalle työstä 200€/lehti.

Lajitoimittaja

Lajitoimittaja vastaa Sheltit-lehteen tulevan lajikohtaisen palstan materiaalista neljä kertaa vuodessa. Hän toimii sekä osana lehtitoimikuntaa että oman lajinsa lajitoimikuntaa. (Lajitoimikunnista lisätietoa: Harrastukset-sivulta ja tiedotteesta) Jäsenistö lähettää lajikohtaiset tulokset mahdollisine kuvineen lajitoimittajan sähköpostiin lehden aikataulujen mukaisesti. Lajitoimittaja koostaa saadut tulokset yhteen lehden taittoa varten.

Toiveena on, että tulosten koostamisen lisäksi lajivastaavat kirjoittavat juttuja oman lajinsa ääreltä. Aiheina voi olla esimerkiksi omat kuulumiset lajin parista, muiden lajiharrastajien haastatteluita (tai heidän itse kirjoittamiaan tekstejä), vuoden kohokohdat lajissa tai vaikka esimerkkejä miten harrastuksen perusteet voi ottaa haltuun. Lajitoimittaja voi ideoida palstan sisällön vapaasti omien ideoiden ja käytettävissä olevan ajan puitteissa.

Lajitoimittaja myös oikolukee oman palstansa, sekä lajikohtaiset serti- ja valiogallerian tulokset taittovedoksesta ennen lehden painoon menoa. Lajitoimittaja tekee yhteistyötä lehden päätoimittajan kanssa.

Toimittaja

Toimittajat ideoivat ja kirjoittavat juttuja lehteen sekä huolehtivat juttujensa kuvituksesta (kuvitusta voidaan miettiä yhdessä päätoimittajan kanssa). Toimittajat oikolukevat lehden taiton jälkeen, vähintään omat juttunsa, ja laittavat mahdolliset korjausehdotukset päätoimittajalle.

Oikolukija

Oikolukija oikolukee lehteen tulevat jutut ennen taittoa ja tarkistaa tekstit vielä taiton jälkeen vedoksesta. Jos oikolukijoita on useampi, voidaan tehtävä jakaa siten, että yksi lukee ennen taittoa ja toinen taiton jälkeen. Oikoluetut jutut ja vedoksen oikolukukorjaukset toimitetaan päätoimittajalle, joka huolehtii oikoluetut tekstit/kommentit taittajalle.

Siirry artikkelin alkuun