Etsitään: lajitoimikuntia eri harrastuslajeihin

Kuvaaja: Heidi Piiroinen

Hallitus päätti jakaa lajivastaavien pestejä pienempiin osiin ja muodostaa ns. lajitoimikuntia. Tällä tavalla nähtiin, että olisi todennäköisempää saada kiinnostuneita mukaan toimintaan ja yhdistyksessä olevien lajien asioita edistettyä. Olisitko kiinnostunut hoitamaan jotakin osa-aluetta tai kiinnostunut yhdistystoiminnasta esimerkiksi kaverin kanssa? Lajitoimikuntia koostetaan ainakin agilityyn, rally-tokoon, tokoon ja paimennukseen. Uutena etsitään myös lajivastaavaa tai -toimikuntaa täysin uuden lajin, eli nose workin pariin.

Miksi lajitoimikuntia tarvitaan? Ilman niitä yhdistyksellä ei ole resursseja järjestää esimerkiksi lajin rotumestaruuskisoja. Lajitoimikunnat kokoavat joukkueet myös esimerkiksi oman lajin SM-kilpailuihin. Lajitoimikunnat myös kirjoittavat Sheltit-lehteen lajikohtaisia juttuja ja uutisia.

Lajitoimikuntien tehtävänä on tukea shetlanninlammaskoirien monipuolista harrastustoimintaa ja lajituntemusta jäsenten keskuudessa eri tavoin. Lajitoimikuntalaisen tärkeimpiä ominaisuuksia ovat innostus ja kiinnostus omaan lajiin. Tässä pestissä pääset osallistumaan matalalla kynnyksellä yhdistystoimintaan ja jakamaan kokemuksia toimikunnan kesken. Lajitoimikunta kehittää yhdessä lajin toimintoja yhdistyksessä, kuten esimerkiksi huolehtii lajiin liittyvät ajankohtaiset materiaalit Sheltit-lehden numeroihin, vastaa Vuoden Sheltti -kilpailusta omassa lajissa, organisoi lajin rotumestaruuskilpailut jne. Lajitoimikunnasta voidaan myös kutsua edustaja hallituksen kokoukseen lajin kuulumisia käsittelevään osaan. Lajitoimikunnat toimivat hallituksen alaisuudessa. Tutustuthan tehtäviin tarkemmin alta.

Lajitoimikunnat valitaan hallituksen päätöksellä. Toimikuntaan kuuluu noin 2-3 henkilöä, ja heidän tulee mielellään koordinoida vastuualueet ja nimetä, kuka lajivastaavista vastaa mistäkin tehtävänosasta. Mikäli toimikunnasta haluaa lähteä, asiasta tulee ilmoittaa kirjallisesti yhdistyksen sihteerille ja puheenjohtajalle. Toiminnan jatkuvuuden kannalta yhdistys toivoo, että lajitoimikuntien työhön saataisiin jatkuvuutta ja kukin olisi valmis hoitamaan hommaa uuden henkilön löytymiseen asti ja tämän jälkeen hoitamaan perehdytyksen ko. tehtäviin.

Lajitoimikunnan tärkeimmät tehtävät

• Konsultoi hallitusta lajiin liittyvissä kysymyksissä, esim. Vuoden Sheltti -kisan pistelaskennan muutoksissa
  • Huolehtii Vuoden Sheltti -kilpailun lajikohtaisesta pistelaskusta. Pisteet toimitetaan excel-muodossa lajitoimikunnille.
  • Joku toimikunnasta toimii osana lehtitoimikuntaa, ja siten toimittaa itse tai lajin harrastajilta materiaalia lehtiin siten, kuin päätoimittajan kanssa sovitaan
  • Vastaa yhdistyksen rotumestaruus-kilpailun järjestämisestä ja hyväksyttää järjestelyihin liittyvät päätökset yhdistyksen hallituksella
    • Varmistaa kilpailun järjestäjät
    • Hankkii kilpailun palkinnot
    • Ilmoittaa yhdistyksen sihteerille ehdotuksensa järjestäjästä ja palkinnoista kustannusarvioineen
  • Toimittaa tai itse päivittää lajiin liittyvää infoa yhdistyksen nettisivuille ja some-tileille (yhteistyössä kotisivuvastaavan ja somevastaavan kanssa)

Hae mukaan ja tule antamaan panoksesi lajitoimikunnan työhön! Lajitoimikunnassa pääset varmasti syventämään tietojasi lajista ja tutustumaan mahtaviin shelttiharrastajiin mahdollisesti ympäri Suomen. Lähetäthän vapaamuotoisen hakemuksesi otsikolla lajitoimikunta + laji (esim. Lajivastaava toko) osoitteeseen sihteeri@shetlanninlammaskoirat.fi. Ja jos tosiaan et yksin halua ottaa vastuuta koko toimenkuvasta, voitte hakea vastaaviksi myös yhdessä kaverin kanssa! Kerro hakemuksessasi mitkä lajitoimikuntien tehtävät kiinnostaisivat sinua ja kysy, jos kaipaat lisätietoja.

Artikkelikuvan kuvaaja Heidi Piiroinen