Tiedote vuosikokouksesta 2024 ja hallituksen järjestäytymiskokouksesta

SSSRY_40V_logo_etusivun_nosto

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin lauantaina Tampereella. Osallistujia oli kokouksessa ennätysmäärä (168 henkilöä), suurin osa etäyhteyksien päässä pitkin Suomea. Pöytäkirja liitteineen julkaistaan myöhemmin jäsenportaalissa, mutta kärkeen tiedotamme vuosikokouksessa tehdyt henkilövalinnat sekä PEVISA-ehdotuksen lopputuloksen, ja julkaisemme Vuoden Sheltti -tulokset.

Yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Ella Saarenpää. Sekä hallituksen jäsenten että varajäsenten valinnat menivät alaosastojen ehdotusten mukaisesti. Hallitukseen kaudelle 2024–2026 valittiin Peppi Hopsu (Etelä-Suomen Sheltit ry), Marja Rantalainen (Lännen Shelttiyhdistys ry), Jenni Nurmi (Hämeen Sheltit ry), Johanna Heinonen (Savo-Karjalan Sheltit ry) ja tuoreena kasvona Henna Eklund (Pohjois-Suomen Sheltit ry). Vielä vuoden hallituksessa jatkavat Jaana Karonen, Katriina Kauhaniemi, Heidi Järveläinen, Sanna Sillman ja Seija Sipola. Uuden hallituksen kokoonpano pysyi siis melko muuttumattomana. Ainoastaan Santra Risto jätti tehtävänsä, ja kiitämme häntä hallitustyöskentelystä! Meidän kaikkien iloksi Santran hommat rotujärjestössä jatkuu edelleen lehden päätoimittajana.

Hallituksen varajäsenet vaihtuivat kaikki. Toivotammekin lämmöllä tervetulleeksi alaosastojen ehdotusten pohjalta Saija Viskarin (Etelä-Suomen Sheltit ry), Elina Vikströmin (Lännen Shelttiyhistys ry), Sanna Rutasen (Hämeen Sheltit ry), Nina Vasaran (Savo-Karjalan Sheltit ry) sekä Veera Hiljasen (Pohjois-Suomen Sheltit ry)! Samalla kiitämme edellisen vuoden varajäseniä panoksestanne.

Vuosikokouksen jälkeen pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa yhdistyksen varapuheenjohtajaksi valittiin Jenni Nurmi, sihteeriksi Seija Sipola, varainhoitajaksi ja jäsensihteeriksi Jaana Karonen sekä ShelttiShopin vastuuhenkilöksi Johanna Heinonen.

Itse vuosikokouksessa käsiteltiin myös jalostustoimikunnan PEVISA-muutosehdostus jalostusurosten käytön rajoittamisesta. Vuosikokous äänesti ensin siitä, onko nykyistä PEVISAa tarve muuttaa vai ei. Jäsenet kannattivat varsin vahvoin äänin rajoituksen asettamista (rajoitukselle 139 ääntä, ei rajoitusta 29 ääntä).

Hallitus oli esittänyt vuosikokoukselle kaksi vaihtoehtoa, mikäli rajoitusta kannatetaan:

• Vaihtoehto 1: Yksittäisen uroksen jälkeläisten enimmäismäärä saa olla korkeintaan sata (100). Viimeinen rajan ylittävä pentue rekisteröidään kokonaisuudessaan
  • Vaihtoehto 2: Yksittäisen uroksen jälkeläisten enimmäismäärä saa olla korkeintaan sata (100), joista korkeintaan 50 alle viiden (5) vuoden iässä tapahtuneesta astutuksesta. Viimeinen rajan ylittävä pentue rekisteröidään kokonaisuudessaan.

Lisäksi kokouksessa tehtiin vielä vastaehdotus: Yksittäisen uroksen jälkeläisten määrä saa olla korkeintaan 50 alle viiden (5) vuoden iässä tapahtuneesta astutuksesta. Kirjalliselle ehdotukselle esitettiin myös kirjalliset perustelut, ja siitä käytiin keskustelua.

Näistä vaihtoehdoista 126 kannatti hallituksen esitystä, 39 vastaehdotusta ja 1 äänesti tyhjää. Tämän jälkeen äänestimme vielä siitä, kumman hallituksen esittämistä vaihtoehdoista vuosikokous valitsee. Ensimmäinen vaihtoehto sai 20 ääntä ja 2. vaihtoehto 140 ääntä ja tyhjää äänesti neljä äänioikeutettua.

Vuosikokouksen päätöksellä shetlanninlammaskoirien PEVISA-ohjelma täydentyy jalostusurosten käytön osalta 1.1.2025–31.12.2027 määräajaksi niin, että ”Yksittäisen uroksen jälkeläisten enimmäismäärä saa olla korkeintaan sata (100), joista korkeintaan 50 alle viiden (5) vuoden iässä tapahtuneesta astutuksesta. Viimeinen rajan ylittävä pentue rekisteröidään kokonaisuudessaan.

Vuoden Sheltti-kilpailun tuloksiin vuodelta 2023 voit tutustua klikkaamalla tästä. Yhdistys onnittelee kaikkia menestyneitä rotumme edustajia, ja kiittää niiden omistajia sekä kasvattajia rodun esille tuomisesta eri lajien parissa!

Hallituksen seuraava kokous on tiistaina 2.4 2024. Kokouksessa käsiteltävät asiat tulee toimittaa yhdistyksen sihteerille sähköpostitse viimeistään maanantaina 23.3.2024 sähköpostitse sihteeri@shetlannilammaskoirat.fi.